ENORME LAADINFRASTRUCTUUR NODIG VOOR ELEKTRISCHE BESTELAUTO'S

Alleen al voor de Amsterdamse wens om in 2025 emissievrije stadslogistiek te hebben, zijn 17.000 laadpalen nodig in andere gemeenten. Voor andere grote steden die emissievrije logistiek ambiëren, geldt uiteraard iets soortgelijks.

Dat blijkt uit onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam en TNO, die hun bevindingen uitgebreid uit de doeken doen op BNR. De onderzoekers stellen dat er eigenlijk geen excuus meer is voor ondernemers om niet op elektrische bestellers over te stappen, maar hebben het daarbij alleen over de financiële kant van de zaak.

De laadinfrastructuur blijkt namelijk wel degelijk een bezwaar. Het probleem ligt daarbij niet alleen in de grote steden zelf, maar vooral in de gemeenten daaromheen. Meer dan 90 procent van de bestelbusjes die in de beoogde zero-emissiezone van Amsterdam rijden, komt uit andere plaatsen. Juist in die plaatsen is dus laadinfrastructuur nodig, zodat de  bewuste bedrijfsauto’s volgeladen en wel aan de werkdag kunnen beginnen. Alleen al voor Amsterdam zijn daarvoor volgens het onderzoek 17.000 laadpalen nodig in omliggende gemeenten. Maar liefst 12.000 daarvan moeten worden geplaatst in Volendam, Badhoevedorp en Almere, waar kennelijk het gros van de in Amsterdam werkende ondernemers vandaan komt.

Lees verder op autoweek.nl

Scroll naar boven