Gaat het asfaltloket werken of niet? De eerste innovatie komt van KWS Infra die zoab met 50 procent

Gaat het asfaltloket werken of niet? De eerste innovatie komt van KWS Infra die zoab met 50 procent oud asfalt in het loket zet. “Nu wordt het spannend of opdrachtgevers de kwaliteitsclaims van het loket erkennen. Als het lukt, maken innovaties tenminste een kans.”

Het is een van de grootste frustraties binnen de gww-sector: innovaties die stuklopen na het eerste proefvlak en opdrachtgevers die steeds opnieuw eisen om aan te tonen of een nieuwe product werkt. Het asfaltloket moet dat patroon doorbreken.

Rafelend asfalt, liever niet

De behoefte om het milieu te sparen en vaker grondstoffen her te gebruiken leeft breed, maar tegelijk wil niemand rafelend of afspattend asfalt dat binnen twee jaar moet worden vervangen. En daar zit het dilemma waar het Asfaltkwaliteitsloket bij CROW probeert een faciliterende rol in te vervullen.

Asfaltloket moet innovatie stimuleren

Wie een nieuw soort asfalt ontwikkelt, moet een eindeloze reeks door van testen en validatie. “Om moedeloos van te worden. Helemaal omdat elke opdrachtgever opnieuw eisen stelt. Gemeentes en provincies willen vaak wel, maar durven niet te vertrouwen op de blauwe ogen van de wegenbouwers: kloppen die claims wel? Hoe zit dat met de garantie? En dat is dan best lastig aan te tonen voor een nieuw product.

Het is niet voor niets dat veel wegenbouwers vaak moeten terugvallen op het oude beproefde mengsels. Maar met de ambities op het gebied van duurzaamheid en circulariteit is het hoog tijd om daar nu slimme stappen in te zetten.”, stelt uitvoerder Marc Eijbersen van CROW, mede-initiatiefnemer van het loket. Vorig jaar is het loket officieel opengegaan, maar het liep nog niet meteen storm.





Lees meer op cobouw.nl

Scroll naar boven