Gemeente Lelystad test biobased verkeersborden

De gemeente wil de inrichting en het beheer van de openbare ruimte nog meer gaan verduurzamen. Door het toepassen van steeds meer duurzame en milieuvriendelijke materialen in de openbare ruimte wordt hiermee de CO2-voetafdruk van de gemeente steeds verder verlaagd.

Het werken met duurzame en circulaire producten, zoals de toepassing van verkeersborden gemaakt van bioplastic en plantenvezels, kan een alternatief zijn voor de bestaande aluminium borden. Daarom test de gemeente nu deze nieuwe soort verkeersborden.

 

Zeer innovatief

Wethouder Luc Baaten: “Deze zeer innovatieve verkeersborden worden gemaakt van een biobased kunststof die 100% plantaardig is en deels bestaat uit plantenvezels. Ze kunnen aan het eind van hun levensduur dan ook 100% worden gerecycled. Dit is een kans om de openbare ruimte duurzamer en meer circulair te kunnen maken. En op deze manier dragen wij bij aan de Nederlandse klimaatdoelen.”
 

Meerdere borden testen

Bioplastic verkeersborden kunnen van plantenvezels gemaakt worden, zoals suikerriet, de reuzenberenklauw of andere bio-vezels. Gemeente Lelystad is door het Grondstoffen Collectief Almere (GCA) gevraagd of zij ook enkele testborden wil aanschaffen om de levensduur en kwaliteit van de nieuwe borden te testen. Lelystad heeft daarbij gekozen voor de variant gemaakt van suikerrietvezels en bioplastics. Na een eerste praktijktest met twee borden is besloten nog veertig borden aan te schaffen om deze voor langere tijd te testen. Als de testperiode en evaluatie succesvol zijn, wordt bekeken of deze borden in de productcatalogus opgenomen worden van de gemeente. Deze kunnen dan vaker worden toegepast in de stad. Mogelijk worden daarmee in de toekomst dan ook biobased borden, deels gemaakt van de eigen lokale reuzenberenklauw, in de gemeente geplaatst.
 

Borden met vezels van reuzenberenklauw

Gemeente Almere en de provincie Flevoland hebben met diverse ketenpartners een samenwerking opgezet in de vorm van het Grondstoffen Collectief Almere (GCA). Hierin hebben zij een eigen verkeersbord ontwikkeld, dat wordt gemaakt van 10% reuzenberenklauwvezels en kunststof gemaakt van plastic afval uit de eigen regio. Lelystad heeft besloten in 2022 ook gemaaide berenklauwen te leveren aan het GCA. Het gaat dan wel om berenklauwen die in grotere getale aanwezig zijn op gronden in Lelystad. De overige aanwezige berenklauwen worden volgens de huidige werkwijze bestreden.
 

Scroll naar boven