Rotterdam start pilot met waterdoorlatende stenen

Stenen die als spons werken. Het bestaat! Er is nu naast ZOAB in asfalt ook ZOAK, Zeer Open Afval Keramiek. De stenen zijn gemaakt van keramisch (rest)afval.

Het bedrijf Tile Systems bedacht ze. Henny Amatsari, beheerder Wegen, zag een kans om deze stenen, als pilot, in Rotterdam toe te passen. De waterabsorberende klinkers worden op de rijweg van een parkeerterrein gelegd aan de Hazelaarweg in Schiebroek. Tegels met dezelfde eigenschappen zijn al gebruikt op een trottoir aan de Parklaan.

De werkzaamheden in Schiebroek zijn begin september gestart en duren tot begin oktober.
 

Hazelaarweg

Voor de pilot is bedacht deze keramische stenen toe te passen op het parkeerterrein aan de Hazelaarweg. Tot nu toe zijn er alleen stenen van 55 mm dik leverbaar, maar voor dit project maakt het bedrijf speciaal stenen van 65 mm dik. Ook is speciaal voor Rotterdam een kleur gemaakt die lijkt op de standaard granito betonsteen.

Amatsari: 'De bedoeling is dat de rijweg van het parkeerterrein aan de Hazelaarweg wordt voorzien met deze waterdoorlatende stenen.  In de parkeervakken zelf leggen we groenverharding'. Arjen Oostra, beheerder Wegen: 'Deze bestaat uit zes verschillende type grasbetonstenen/platen. Op deze manier kunnen we in deze pilot testen welke grasbetonsteen we in de toekomst het best kunnen gebruiken.'

Tijdens de pilot aan de Hazelaarweg wordt de verharding gemonitord op:

  1. Zijn deze stenen stabiel genoeg. Een normale straatsteen is 8 cm dik en deze stenen maar 6,5 cm. Dus is er al sneller dan anders schade zoals spoorvorming of losliggende stenen te zien.
  2. Hoe blijft het uiterlijk van de steen onder invloed van verkeer, breken er stukjes af enzovoort.
  3. Hoe gaat het met de doorlatendheid, hiervoor zal er jaarlijks gemeten worden door VLG (Veldmeet en Laboratoriumgroep) van Rotterdam.

De nieuwe bestrating is één van de Rotterdamse Wijkverrijkers.
 

Parklaan

Oostra: 'Het trottoir van de Parklaan in het Scheepvaartkwartier moest herbestraat worden vanwege oneffenheden, maar ook de afwatering was niet in orde. Het trottoir is breed en er is te weinig hoogteverschil om het trottoir af te laten wateren op de rijweg/parkeerstroken. De kolken die bedacht waren, konden niet aangebracht worden in het trottoir vanwege de vele kabels en leidingen. Toen ontstond het idee om een strook van twee tegels breed aan te brengen met de waterdoorlatende (keramische) tegels. Via deze strook tegels kan het hemelwater afgevoerd worden naar het zandpakket onder de tegels.'

De pilot bestaat uit het toepassen van keramische tegels 30x30x5,5 cm, de kleur is lichtgrijs.

Onder de tegels is een laag drainagezand aangebracht en op plekken waar dat mogelijk is grindkoffers. Op 3 onderdelen zal de pilot worden gemonitord:

  1. Functioneert het, oftewel infiltreert de strook tegels voldoende
  2. Zijn deze tegels bestand tegen het gebruik. Blijft het verband goed en breken ze niet of springen er geen stukken vanaf
  3. Hoe functioneren de tegels op de lange termijn. De pilot is geslaagd als het trottoir het water kan afvoeren en de tegels goed blijven.

Scroll naar boven