Wat kan de succesformule van Maxi Cosy betekenen voor jouw beheerplannen?

Benieuwd hoe je deze formule kunt vertalen naar jouw producten om hetzelfde succes bereiken!

Jij hebt immers hoge ambities voor jouw product. Of het nu gaat om een Omgevingsvisie, woningbouwplan of inrichting van de openbare ruimte, wil je, net als voormalig CEO, Jeroen Walraven van Dorel, een goed product dat aanslaat en dat binnen de tijd en het budget blijft. Ook wil je er samen voor gaan en met positieve energie werken. Dat kan!

In het handboek ‘De Bedrijfsnavigator’ van Jeroen Walraven en Peter van Rheenen, manager innovatie bij EVO, leggen de auteurs uit hoe je dit doet. Hun methode heeft veel overeenkomsten met de methode die momenteel erg actueel is in ons ruimtelijke domein, ‘Design Thinking’.

‘De Bedrijfsnavigator’ – handleiding van een CEO in Jip & Janneke taal

De Bedrijfsnavigator is een hands-on boek met praktische oefeningen in reflectie op jouw bedrijf. Het boek is geschreven op basis van de enorme ervaring van de twee managers in het bedenken, uitzetten en realiseren van een uitgezette koers. Het boek is geschreven in makkelijk te begrijpen taal (leuk weetje: volgens Peter van Rheenen heeft hij affiniteit met ‘Jip & Janneke taal’ door het eerder schrijven van een kinderboek ‘Guus leert vliegen’).

Twee overeenkomsten met ruimtelijke plannen

Twee dingen vallen me op in De Bedrijfsnavigator. Ten eerste lees ik in het voorwoord: “Dit boek geeft je handvatten om een visie voor je bedrijf te ontwikkelen, op de juiste manier hierover te communiceren, draagvlak ervoor te creëren en vervolgens ook waar te maken. Je kan dit uiteraard toepassen op je eigen organisatie. Maar als je het woord ‘bedrijf’ vervangt door ‘gebied’ of ‘plan’, dan is dit toch precies wat je anno 2018 wil en wat er gevraagd wordt?”

Ten tweede, valt me op dat het succes van het werk van de CEO’s te maken heeft met hoe je de koers uitzet. Zo lees ik: “Een koers gaat alleen leven als deze gebaseerd is op opvattingen, waarden en ambities die medewerkers met elkaar delen. Als je de medewerkers mee laat denken over de koers, dan voelen ze zich onderdeel van deze koers en tevens van het bedrijf”. Bedenk dat je het woord ‘medewerkers’  kunt vervangen door het woord ‘stakeholders’ en ‘bedrijf’ door het woord ‘groep’.

De auteurs vervolgen: “Een koers gaat alleen leven als deze gebaseerd is op opvattingen, waarden en ambities die stakeholders, waaronder bewoners, met elkaar delen. Als je de stakeholders mee laat denken over de koers, dan voelen ze zich onderdeel van deze koers en tevens van de groep. Dat werkt heel motiverend en is zeer effectief”.

Samen de koers bepalen dus, of dat nu de koers is van een Omgevingsvisie of bouwplan. Het maakt jouw werk als projectontwikkelaar of ambtenaar wellicht anders, maar wel een stuk leuker en effectiever. Let op, niet omdat het een trend is, maar omdat het bewezen is dat het werkt.

Lees vooral door op Stedebouwarchitectuur.nl

Scroll naar boven